Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 29, 2024, 03:13:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verplichte vermogensbegrenzer op motoren  (gelezen 38241 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Huertecilla
Gast
« Antwoord #45 Gepost op: Juni 04, 2008, 09:33:04 »

zie het als een vervolg op het 25kw rijbewijs daar was iedereen in het begin ook
niet over te spreken maar het werkt wel 

Daarbij even relativeren: zelfs met 25 kW zijn er maar erg weinig rijders die ze benutten en om óveral in NL op de maximumsnelheid te rijden heb je niet meer nodig   Evil angel

Kijk, er is een verschil tussen wat je graag zou willen of vindt en de werkelijke wereld. In de werkelijke wereld zijn er verkeersregels, staat er straatmeubilar en zijn andere verkeersdeelnemers. Dat zijn randvoorwaarden waar je van kan vinden wat je wil doch die wel de werkelijkheid omlijnen.

Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #46 Gepost op: Juni 04, 2008, 09:36:48 »

zolang er geen verband wordt aangetoond tussen het 'vermogen' van een motorfiets en het aantal ongelukken, lijkt mij dit een zinloos stuk regelgeving.

Bovendien... ook een 100pk sterkte motorfiets haalt met gemak 200km/h.

Komt bij... waarom moet de volle potentie van een motor benut worden? Bijna iedereen heeft een auto, die hoeft toch ook niet uitgemolken te worden? Het is geen wedstrijd! Het hebben van een stukje 'extra' is fijn, want juist dan hoef je niet op de grens rijden.
« Laatste verandering: Juni 04, 2008, 09:39:52 door Bitaktus_Snellus » Gelogd

P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #47 Gepost op: Juni 04, 2008, 18:17:48 »

betekent simpelweg dat motorrijders net zo goed "meedalen' in de aantallen verkeersdoden.....

Nee, het absolute AANTAL stijgt, als in MEER dode motorrijders. Hier in Spanje >100 in 4 maanden, de wíntermaanden! doch het is een europees probleem.

Zelfs inclusief meer dode motorrijders vallen er in totaal minder slachtoffers. Relatief dus nog een veel grotere stijging; het percentage dode motorrijders onder de verkeersslachtoffers stijgt dus dramatisch. Eind maart in een extreem weekeinde bijna de helft! Als je dat afzet tegen hoe weinig er in % op de weg rijden is het echt verontrustend.

peter

Andere Peter:
Eén ding wordt niet meegenomen in alle cijfers en discussies: het relatieve aantal slachtoffers.
Dat het aantal mensen toeneemt en het verkeer steeds maar drukker wordt is een feit.
Wat je dus steeds zou moeten doen is het aantal slachtoffers afzetten tegen het aantal verkeersbewegingen. Motorrijden is volgens mij nog nooit zo populair geweest als de laatste jaren. Op het moment dat de statistieken dan een dalend aantal slachtoffers te zien geven, doen we het buitengewoon goed: terwijl het aantal bewegingen toeneemt , daalt het aantal slachtoffers.
Ben benieuwd hoe de curve er uit zou zien wanneer men dit gegeven mede in overweging zou nemen: procentueel zal er volgens mij door de jaren heen een nog grotere, zoniet enorme daling te zien zijn van slachtoffers bij alle verkeersdeelnemers! 

Dit doet niks af aan het feit dat elk slachtoffer te veel is !  Huh
Hier een quote die ik ergens van internet heb gehaald:


"De kritische mobilist (v/h Verontruste ANWB leden)

--------------------------------------------------------------------------------

Kwart meer auto's in afgelopen decennium

(8 februari 2005) Ondanks de fors toegenomen verkeersdrukte is Nederland nog lang niet automoe. Dat blijkt maandag uit een publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in Voorburg. De afgelopen tien jaar nam het aantal auto's in Nederland met een kwart toe, terwijl de bevolkingstoename slechts 5 procent bedroeg.

Op 1 januari 2004 stonden er 6,9 miljoen personenauto's geregistreerd in Nederland. Dat waren er circa 1,4 miljoen meer in vergelijking met tien jaar eerder.De toename valt in belangrijke mate te verklaren door de groei van het aantal tweede en derde auto's. In 1994 had 14 procent van de huishoudens de beschikking over twee of meer auto's. Tien jaar later ligt dat percentage boven de 21 procent. Het autobezit onder vrouwen nam toe met liefst 45 procent. Bij mannen lag de stijging op 12 procent. Per duizend inwoners stonden er een jaar geleden 425 auto's geregistreerd. In 1994 waren dat er veel minder, 356. In de provincie Flevoland ligt de autodichtheid het hoogst (iets boven de vijfhonderd), in Noord- en Zuid-Holland het laagst (iets onder vierhonderd).

De toename van het aantal auto's heeft vanzelfsprekend geleid tot extra verkeersdrukte op het Nederlandse wegennet. De verkeersdrukte steeg in tien jaar tijd met bijna 28 procent. Op snelwegen nam de drukte nog sneller toe (+32 procent).

Het totale aantal motorvoertuigen (inclusief vrachtwagens, bestelauto's, tractoren etc) in Nederland bedraagt op het moment ruim 9,3 miljoen. In 1990 lag dit aantal nog ruim onder de zes miljoen. Het aantal motorfietsen groeide sinds 1990 explosief (van ruim 143.000 naar 516.567 vorig jaar).
[/i]

Naar mijn idee ligt e.e.a. dus erg genuanceerd maar feit is dat absolute getallen geen uitleg behoeven om te zorgen ervoor dat de bevolking snel instemt met allerlei maatregelen.

Zo zie je maar bij deze discussie : weer we zijn er weer bijna met z'n allen ingetrapt in de volksverlakkerij !

Peter

Altijd nog zelf even blijven denken !
« Laatste verandering: Juni 04, 2008, 18:20:10 door P968 » Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
Huertecilla
Gast
« Antwoord #48 Gepost op: Juni 04, 2008, 20:21:16 »

Zo zie je maar bij deze discussie : weer we zijn er weer bijna met z'n allen ingetrapt in de volksverlakkerij !


Pardon? Er is NIETS ´verlakkerij´ aan, alleen struisvogel-reacties. Zowel mbt snelheid, vermogen als tot verkeersdoden.
Hier zijn wel 20 meer dode motorrijders in vier maanden dan vorig jaar en vorig jaar meer dan het jaar daarvoor. Bij een dálend aantal verkeersslachtoffers!
In NL blijft de afname van de doden onder motorrijders achter. Noem het maar geen probleem 

Beiden hebben namelijk NIETS met het aantal verkeersbewegingen van doen. In beide gevallen is motorrijden, het zij absoluut of relatief, relatief gevaarlijker aan het worden.

Vinden jullie het acceptabel dat motorrijden gevaarlijker (minder veiliger) wordt?  Misschien werkt mijn instinct tot zelfbehoud anders!
Maar goed, het is ook een vorm van natuurlijke selectie. Daar kan ik op zích het nut wel van inzien. Dat is echter in meta verband en per individu blijft het voor de nabestaanden gewoon onacceptabel.

Dat brengt me bij het punt dat de omgeving van motorrijders welke vaak minder gelukkig is met deze hobby daarin gewoon gelijk heeft en steeds meer gelijk krijgt.
Gelogd
rsv mille evo
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 6.806


go!!!!!!!!!!!

Netherlands
« Antwoord #49 Gepost op: Juni 04, 2008, 21:22:04 »

 
Gelogd
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #50 Gepost op: Juni 04, 2008, 21:24:08 »

 
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #51 Gepost op: Juni 04, 2008, 21:51:03 »

Zo zie je maar bij deze discussie : weer we zijn er weer bijna met z'n allen ingetrapt in de volksverlakkerij !


Pardon? Er is NIETS ´verlakkerij´ aan, alleen struisvogel-reacties. Zowel mbt snelheid, vermogen als tot verkeersdoden.
Hier zijn wel 20 meer dode motorrijders in vier maanden dan vorig jaar en vorig jaar meer dan het jaar daarvoor. Bij een dálend aantal verkeersslachtoffers!
In NL blijft de afname van de doden onder motorrijders achter. Noem het maar geen probleem 

Beiden hebben namelijk NIETS met het aantal verkeersbewegingen van doen. In beide gevallen is motorrijden, het zij absoluut of relatief, relatief gevaarlijker aan het worden.

Vinden jullie het acceptabel dat motorrijden gevaarlijker (minder veiliger) wordt?  Misschien werkt mijn instinct tot zelfbehoud anders!
Maar goed, het is ook een vorm van natuurlijke selectie. Daar kan ik op zích het nut wel van inzien. Dat is echter in meta verband en per individu blijft het voor de nabestaanden gewoon onacceptabel.

Dat brengt me bij het punt dat de omgeving van motorrijders welke vaak minder gelukkig is met deze hobby daarin gewoon gelijk heeft en steeds meer gelijk krijgt.


Jôh,
In kindertaal:
Als er één mier oversteekt kun je er max één aanrijden.
Als er 10 oversteken kun je er ook 10 aanrijden ,
Als er honderden oversteken, dan is er altijd wel prijs: zo is het ook in het verkeer.

Verder gewoon goed uit je doppen kijken en defensief rijden !

Géén zin in bemoeizucht van overheid of anderen die het allemaal beter weten. Er zijn al regeltjes genoeg.
Vraag me ook wel af wat je met 200pk op de openbare weg moet, maar ja vraag en aanbod hè.

Mijn moeder zei altijd Leven en laten leven: en zo is het maar net.
Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
Huertecilla
Gast
« Antwoord #52 Gepost op: Juni 05, 2008, 07:31:47 »



Mijn moeder zei altijd Leven en laten leven: en zo is het maar net.

Vervelend is dat dit laten leven nu net het probeem is.
Maar goed, zoals ik al schreef is natuurlijke selectie een prima systeem 

peter
Gelogd
zjoepske
Gast
« Antwoord #53 Gepost op: Juni 05, 2008, 07:41:28 »

Volgens mij heeft het er ook nog iets mee te maken dat alle auto's steeds veiliger worden.
Mensen voelen zich ook veiliger, en gaan onveiliger rijden. wat ze als koekblikker dan wel weer overleven,
maar als er een motorrijder bij betrokken is gaat het nog harder fout.

Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #54 Gepost op: Juni 05, 2008, 13:54:28 »

Ik hoor net hier bij Moto Manola van een vertegenwoordiger van Hermanos Navarro, de grootse motorzaak in de provincie Málaga, dat de markt >600 cc. overleden is.
De verzekeringspremies voor motorfietsen met meer cilinderinhoud en meer vermogen (wellicht toch een relatie met de kans op en hoogte van uitkering?) zijn enórm gestegen en bovendien lijkt de markt onder druk te staan van de sterk toegenomen aantallen dodelijke ongevallen.
Nieuw en gebruikt is deze markt ´muerto´. Er wordt dit voorjaar vrijwel niets verkocht.
Aangezien deze sector hier een niet onaanzienlijk economisch belang vertegenwoordigt zal deze de overheid zonder twijfel onder druk zetten. Dat de vangrailpaaltjes van beschermers voorzien worden komt ook niet door filantropie van de overheid.

@zjoepske; ....en hoe harder die motorrijder rijdt, hoe harder de klap.
Gelogd
Jesse J
ApriliaMembers
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.378


RSV1000R Factory

Netherlands
« Antwoord #55 Gepost op: Juni 05, 2008, 14:00:16 »

Ik hoor net hier bij Moto Manola van een vertegenwoordiger van Hermanos Navarro, de grootse motorzaak in de provincie Málaga, dat de markt >600 cc. overleden is.
De verzekeringspremies voor motorfietsen met meer cilinderinhoud en meer vermogen (wellicht toch een relatie met de kans op en hoogte van uitkering?) zijn enórm gestegen en bovendien lijkt de markt onder druk te staan van de sterk toegenomen aantallen dodelijke ongevallen.
Nieuw en gebruikt is deze markt ´muerto´. Er wordt dit voorjaar vrijwel niets verkocht.
Aangezien deze sector hier een niet onaanzienlijk economisch belang vertegenwoordigt zal deze de overheid zonder twijfel onder druk zetten. Dat de vangrailpaaltjes van beschermers voorzien worden komt ook niet door filantropie van de overheid.

@zjoepske; ....en hoe harder die motorrijder rijdt, hoe harder de klap.
De Spaanse markt is niet te vergelijken met de Nederlandse denk ik...
« Laatste verandering: Juni 05, 2008, 15:40:08 door Jesse J » Gelogd
Bitaktus_Snellus
Global Moderator
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 5.812


Netherlands
WWW
« Antwoord #56 Gepost op: Juni 05, 2008, 14:23:48 »

ik ruik handel.. voor een spotprijs supersports uit spanje halen  Grin
Gelogd

zjoepske
Gast
« Antwoord #57 Gepost op: Juni 05, 2008, 14:35:48 »

@Heurtecilla: klopt maar volgens mij gaan koekblikkers ook harder rijden om hun blik veiliger is en ze zelf dus minder risicio lopen ( altijd de schuld bij iemand anders leggen angel)
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #58 Gepost op: Juni 05, 2008, 14:52:15 »

De Spaanse markt is niet te vergelijken met de Nedrlandse denk ik...

Nee, ´Spanje´ is niet te vergelijken, zelfs niet binnen Spanje, laat staan als geheel met NL,  doch het is een europees probleem, grenzen bestaan niet meer, dus ook NL krijgt de ´oplossing´

@bitaktus: de wet van communicerende vaten herstelt dit inderdaad, waardoor de gebruikt prijzen hier weer wat omhoog gaan en die in NL omlaag.
Dat was alweer zeg 8-6 jaar terug met crossmotoren andersom.

Onder de streep beperken de verzekeringspremies en het thuisfront cilinderinhoud/vermogen al. De premies houden nl. gelijke tret met de ongevalstatistiek  Wink 
Ja er is een relatie en bewijs want de verzeringskamer houdt daar toezicht op. Aangezien krachtiger, snellere motoren een hogere premie kennen ís er bewijs dat daarvoor meer uitgekeerd moet worden, anders zou dit niet toegestaan zijn. Gooi maar in de smoezenmolen, waarom voor krachtiger motorfietsen meer uitgekeerd moet worden; vallen vast vaker en met meer schade van de standaard  angel

Nu even afwachten of de ongevalstatistieken een veranderende trent laten zien of dat er toch op europees niveau serieuzer over beperkingen gedacht moet worden.
Gelogd
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #59 Gepost op: Juni 05, 2008, 18:03:53 »

@Huertecilla :
Jôh,

Iemand die hoe danook gelijk wil krijgt dat van mij: makkelijker voor de disussie 
Ik hoop dat jij geen beleidsmaker bent 

De verzekeringensmaatschappijen grijpen alles aan om een hogere premie te verantwoorden: geloof me.

Ook ik ben eens een beginnend motorrijder geweest, als is dat inmiddels wel 27 jaar geleden (ben nu dus 45).
Destijds heb ik in een motorblaadje een artikel gelezen over jonge motorrijders en ongevallen: De verzekeringspremie voor jonge motorrijders was hoger san die voor oudere. Reden: in de groep onder 24 gebeurden de meeste ongevallen.
Lijkt dus logisch, niet ? Niet dus: in het artikel werd haarfijn berekend dat relatief gezien er helemaal niet zo veel meer ongevallen plaatsvonden met jonge motorrijders als met oudere. De groep onder 24 jaar was gewoon de grootste groep en maakte de meeste kilometers !
Als je dan sec zegt dat er meer ongevallen plaatsvinden bij jonge motorrijders dan klopt dat . Om daarop de premie ook te baseren is niet geheel terecht: op het moment dat er meer leden in een groep zijn, dan wordt er in die groep sowieso al meer premie geïnd. Verzekeringsbedrijven willen geld verdienen en zullen het niet nalaten dit op wat voor een manier ook te doen.
Dit artikel heeft me destijds geleerd om altijd zelf nuchter te blijven nadenken als er ergens iets beweerd wordt.

Ik hoop dat je gelukkig bent in Spanje en dat je het daar voor elkaar krijgt om Motoren, brommers en auto's, ander dan een Smart verboden kunt krijgen: Verbied meteen ook de trein, want daar gebeuren ook wel ongelukken mee en vergeet enpassant ook het vliegtuig niet.
Zorg er voor dat er niks meer mag en dat er voor wat er wel mag een vergunning nodig is.

Zoek daar aub ook een Spaans forum bij : hier in Nederland denkt men er toch iets anders over.

Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25451 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10051 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43885 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33679 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10862 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!