Aprilia Riders Association “SponsorKliks,
Maart 19, 2024, 12:32:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
  Startpagina Webshop Fotoalbum Links Help Zoek Inloggen Registreren  

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Verplichte vermogensbegrenzer op motoren  (gelezen 38181 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Huertecilla
Gast
« Antwoord #75 Gepost op: Juni 07, 2008, 08:22:06 »

Er zijn twee manieren om naar alles te kijken: met het glas half vol of half leeg  Grin

Voor rijplezier heb je geen hyperbike nodig en voor adrenaline ook niet: alleen persoonlijke spunk. Is dát niet de kern?!
Waarom koopt iemand een superbike en dan écht: imago.
Als het om rijplezier gaat koop je zo´n ding niet. Kijk naar de super 400´s welke rázend populair waren bij de echte raggers en naar die stoer knul van het eerste fabrieksbezoek op zijn RS125 

Stel dat de te krachtige dingen van de markt gaan, wat dan nog? Moet je een eigenlijk veel fijner rij-ijzer kopen, hoef je niet meer mee in de pats-race. Jee wat een ramp.
 Evil

Eeventjes de lont uit het kruitvat halen door een voorbeeld uit een ander marktsegment. Legio Echte Mannen gaan op een Dakar-replica een trip in Marokko stoeien. Van GPS tot overlevingspakketten en weet-ik-veel wat. Uiteraard Michelin Desert en nooit vermogen teveel want er moeten duinen geramd worden.  In een erg staat dan aan het einde van de piste een Achmed of Nordi met een 49 cc. om de naar een bivak te leiden mits hij niet te hard rijdt want anders kunnen ze hem niet bijhouden 
Die mannen en hun budget zijn béter af als ze niet meer in wat alleen een patsrace is meehoeven  Cool

peter
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #76 Gepost op: Juni 07, 2008, 08:56:45 »

Waarom koopt iemand een superbike en dan écht: imago.

Ik heb zelf hier een geëpibreerde VFR met RC45 wielen en jubileum racekleuren alleen voor dat extra  angel

Gezonde zelfspot is erg.... gezond  Grin
Gelogd
Timfiz
Gast
« Antwoord #77 Gepost op: Juni 07, 2008, 09:04:06 »

VFR!!!!! Jij bent dus de vijand. Oorlog aan Huertecilla  Evil Evil Evil

 
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #78 Gepost op: Juni 07, 2008, 10:28:23 »

Zo reageerde destijds wel de importeur in het kielzog van de marketing piepels in Noale ja.

Honda is, hoe je het wendt of keert, nu eenmaal marktleider mbt gebruikersvriendelijkheid en hoewel dat weinig passie bij me oproept is het wél praktisch  Grin 
Nog leuker is het dat ik op basis van de fundamentele ontwerpkwaliteit sinds jaar en dag (ook) een Fantic-fan ben, fan van een aardsconcurrent op noppen Cool
Aprillia is mijn passieding.

Ook hier in de garage is er geen probleem tussen de ´vreemden´en mijn Aprilia; hebben ze allemaal hun eigen plek.
Gelogd
P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #79 Gepost op: Juni 07, 2008, 12:24:01 »

Mannen, mannen,

Motorrijden IS gevaarlijk, is altijd gevaarlijk geweest en zal altijd zo blijven ! 
Ondanks de hardnekkige stelling van Hurtzilla:

Dit topic start met een EUROPESE studie naar een EUROPÉÉS probleem.
Dit is mijn ogen geen Nederlands probleem, en behoeft ook geen Nedelandse oplossing:
Nederland:
in 1996 pakweg 200000 motoren en 94 doden, 6000000 voertuigen en 1251 verkeersdoden
eind 2005 pakweg 500000 motoren en 78 doden, 9000000 voertuigen en 791 doden
Nederland heeft dus in absolute zin 18% minder motorslachtoffers en in relatieve zin 45% minder motorslachtoffers (met dank aan Bitaktus_Snellus )
In Nederland doet men het dus Super. 
Als in Spanje de situatie anders is dan doen jullie daar iets verdraaids fout  In Spanje zou men eens een studie moeten starten wat de oorzaak daar van is. Is dáár het nivo van de motorrijder wellicht te láág ? Of is dit een verschil in temperament en wil men in Spanje te veel Lorenzo'tje of Xaus spelen ?
Inderdaad, de pest van Europa is hedentendage dat een aantal locale problemen geprojecteerd worden op alle lidstaten: neem het mistachterlicht op de caravan  In noord Europa misschien nuttig, in zuideuropa toch een lacher ? Neem recentelijk de kwaliteit van het slootwater: jaagt ons in Nederland op 2 miljard kosten en de kwaliteit zal niet toenemen   

Over het tweede punt: motorfietsen met minder dan 600cc heb je uberhaubt amper in Nederland...
Helemaal juist ! Logisch dat hier de meeste ongelukken gebeuren met motoren boven de genoemde grens. Hier kan men toch geen statistieken aan ontlenen ? 

De verhouding tot mijn Innova is haast zoék: daarmee rij ik vele malen veiliger en geen pak met beschermers aan is geen punt.
Je hebt waarschijnlijk nog nooit met 40km/h het losse grind gekust ? Kan je verzekeren dat je een paar weken uit de roelatie gaat 
Wel eens een wielrenner gezien die met 90 een berg afsjeest en dan een stuiter maakt, of erger, een auto of de bergwand raakt ? Ik wel.
I rest my case.

Maak er een systeem van als bij de getrapte rijbewijzen, wat tenslotte ook werkt. Tot 600 als nu. Boven 600 en met maximum aan pk´s zwaardere test incl. psychologische.  Meer pk´s, nog een zwaardere test.
Bewijs maar dat je er mee om kan gaan en er op straat geen gevaar mee bent. Dan heb je alle keuzevrijheid van de wereld

Nou dit is er een waar ik het wel mee eens kan zijn  Er is natuurlijk in de laatste jaren erg veel gebeurd op dat gebied. Ik kom uit de tijd van het oefenrijbewijs tot 750cc. Tegenwoordig heb je al de bijzondere verrichtingen en het 25kw verhaal. De cijfers laten ook zien dat dit nut heeft. Ik heb zelf  de VRO cursussen gevolgd en daar erg veel van geleerd. Misschien is het een idee om de toegestane motoren aan een dergelijke vervolgopleiding te koppelen ?
Er is natuurlijk wel meer mis: als ik 30 jaar geleden mijn rijbewijs heb gehaald op een 250 uit die tijd en vervolgens nooit meer gereden heb, dan kan ik nu een BKing met 185PK kopen  Embarrassed (mijn schoonvader van 75 heeft na 30 jaar weer een honda 800 chopper gekocht  )

Er is m.i. niet genoeg data voorhanden om te kunnen analyseren wáár het fout zit. Zijn dit de CC's alleen ? Is het een combinatie van CC's en leeftijd ? Is het een combinatie van ervaring (ipv leeftijd) en CC's ?
Als je deze data niet hebt is het niet verantwoord om een conclusie te trekken en daarop een oplossing te baseren. Je gaat dan een heleboel vrijheid ontnemen bij mensen die geen probleem hebben/veroorzaken.

Lijkt me logisch met verzekeringspremies.
Een motor met 250cc kost pak em beet 6000 Euro nieuw
Een ss met 1000cc kost minimaal 16000 Euro.
Dus een schuivertje kost aanzienlijk meer met een 1000cc. En ik denk ook dat deze 1000cc ss diefstal geveoeliger zijn, en het heeft beide dus niks te maken met ongevals statistieken.

I rest my case 

Voor rijplezier heb je geen hyperbike nodig en voor adrenaline ook niet: alleen persoonlijke spunk. Is dát niet de kern?!
Waarom koopt iemand een superbike en dan écht: imago.

Dit is jouw mening. Jouw mening is niet de waarheid: Ik heb liever een koppelfiets dan een snerper. Ben er mee eens dat je het totale vermogen niet benut op de openbare weg, maar dat neemt niet weg dat ik er enorm veel plezier van heb. Mijn andere motor is een 250 enduro: daar kan ik dus niet normaal mee rijden op de openbare weg. Dat ding wil alleen de lucht in met z;n voorwiel en moet op toeren gehouden worden. De bijbehorende rijstijl komt dan vanzelf.

Het blijkt dat wij in Nederland aardig verantwoorde bestuurders hebben, getuige de statistieken. Uitzonderingen zijn er altijd en zullen er ook altijd blijven.
Ben benieuwd of we er ooit achterkomen wat de oorzaak van de vele doden in Spanje is. Dat is natuurlijk een zeer ongewenste situatie.

Vind het erg goed dat de overheid bij jullie veel doet aan straatveiligheid: Hier kan de Nederlandse overheid nog veel van leren ! 
Hoeveel verkeersslachtoffers zouden er bij motorrijders ontstaan door onveilig straatmeubilair ?  Ik ben daar persoonlijk dus bijzonder in geïnteresseerd als slachtoffer van een vangrail  Embarrassed.



Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
Redmer
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 494


Australia
« Antwoord #80 Gepost op: Juni 07, 2008, 12:48:24 »

Tja, verschillende landen zijn niet te vergelijken met dit soort dingen maar toch wil de EU eenduidige regels, da's lastig. In NL is het relatief moeilijk om een rijbewijs te krijgen vergeleken bij andere landen, zijn de wegen goed en overzichtelijk en is het weggedrag van de overige weggebruikers ook relatief goed (ja, echt). Hier is het, net als in vele andere Europeese landen buiten NL zoals bijvoorbeeld Belgie, veel makkelijker om een rijbewijs te halen (krijg je volgens mij gratis bij een pakje boter), hebben de meeste motorrijders geen idee wat ze doen, de meeste andere weggebruikers ook niet en zijn de wegen slecht en onoverzichtelijk, prima recept voor ellende. Daarbij is het warm (net als in Spanje) en zie je zelden mensen met een pak aan rijden, vaak in korte broek en shirt, soms een spijkerbroek en ze denken dat dat helpt.... Ook hier is het aantal slachtoffers heel veel groter als in NL.

Maar je hebt leugens, grote leugens en statistieken....

Overigens denk ik dat in NL het totaal aantal slachtoffers ook flink daalt omdat de helft van de weggebruikers gewoon stilstaan gedurende de halve dag in de steeds langer wordende files ...  Grin
« Laatste verandering: Juni 07, 2008, 12:53:45 door Redmer » Gelogd

Huertecilla
Gast
« Antwoord #81 Gepost op: Juni 07, 2008, 16:01:29 »

Je hebt waarschijnlijk nog nooit met 40km/h het losse grind gekust ? Kan je verzekeren dat je een paar weken uit de roelatie gaat 

 

Enig idee hoe vaak ik hierbij (dus in mijn overhemdje) tussen de 30-40 op de vuistgrote keien gekletterd ben?



Is hoger dan een motorfiets  Wink maar ik ervaar het als het veiligste wat ik tot nu toe gedaan heb en zo ervaart mijn partner het ook Kiss

Wederom is het maar wat je referentiekader is 

peter
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #82 Gepost op: Juni 07, 2008, 16:30:52 »

Overigens denk ik dat in NL het totaal aantal slachtoffers ook flink daalt omdat de helft van de weggebruikers gewoon stilstaan gedurende de halve dag in de steeds langer wordende files ...  Grin

Vergeet ook het flitspalen-zaad niet wat in NL erg goed wortel schiet en een politiecontrole die zowat vergelijkbaar is met die op de Berlijnse de muur voor die geslecht werd.
Hier in heel andalucia, ik geloof 2,5 keer NL staan misschien 6 flitspalen en zijn zowel mobiele controles als niet herkenbare surveillance iets recents. Bovendien is de marge ruim.

De oorzaken van de ongevallen zijn uiteraard divers doch de grootste problemen zijn te hard rijden door de motorrijders, voorrangsfouten- en bijzondere verrichtingen van automobilisten. Daarbij zijn onvoldoende vaardigheid op de zware motorfiets i.c.m. met niet genoeg anticiperen door de motorrijder en foutieve inschatting door de automobilist grote factoren van invloed.

Op zich is de overheid hier met een goed stuk beleid bezig doch de wegen hier zijn goed en mooi doch niet makkelijk en daabij is de verkeersdrukte vaak misleidend laag.
De crux is dat de modale weggebruiker makkelijk overvraagd wordt door de omstandigheden en het prestatieniveau van snelle motorfietsen is daarbij een probleem. Kortom, de menselijke factor.
In NL is die menselijke factor in een strak keurslijf van verkeersdruk en controles gestampt. Bij mij vandaan kan je zonder één stoplicht tegen te komen hónderden kilometers vrijwel lege snelweg rijden. Kan je ontspannen en genietend een paar tanks leeg rijden met 180 of meer op de teller. Tot een muts zonder te kijken, want er is toch geen verkeer op een stipje in de spiegel na, met 90 een ander die 85 rijdt inhaalt.... Dan helpt een stuk schuim om een vangrail-paal echt niet meer.
« Laatste verandering: Juni 07, 2008, 16:34:47 door Huertecilla » Gelogd
Redmer
Sr. ARA Member
****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 494


Australia
« Antwoord #83 Gepost op: Juni 07, 2008, 16:42:05 »

Je hebt waarschijnlijk nog nooit met 40km/h het losse grind gekust ? Kan je verzekeren dat je een paar weken uit de roelatie gaat 

 

Enig idee hoe vaak ik hierbij (dus in mijn overhemdje) tussen de 30-40 op de vuistgrote keien gekletterd ben?

Is hoger dan een motorfiets  Wink maar ik ervaar het als het veiligste wat ik tot nu toe gedaan heb en zo ervaart mijn partner het ook Kiss

Wederom is het maar wat je referentiekader is 

peter

En dat met maar 1 pk !!! Zie je wel, begrenzen van vermogen helpt niet 
« Laatste verandering: Juni 07, 2008, 16:43:57 door Redmer » Gelogd

P968
Jr. ARA Member
**
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 55

2003 TUONO

Netherlands
« Antwoord #84 Gepost op: Juni 07, 2008, 16:51:38 »

Hier in heel andalucia, ik geloof 2,5 keer NL staan misschien 6 flitspalen en zijn zowel mobiele controles als niet herkenbare surveillance iets recents. Bovendien is de marge ruim.


Het walhalla ligt in spanje !

Gelogd

there is no such thing as a free lunch !
Huertecilla
Gast
« Antwoord #85 Gepost op: Juni 07, 2008, 17:07:13 »

En dat met maar 1 pk !!! Zie je wel, begrenzen van vermogen helpt niet 

Juist wel, want er gebeurt nooit was serieus.

@Walhalla: ja, op zich wel. Zowel op asfalt als onverhard kan je van ons erf af schier eindeloos de prachtigste routes sturen. Hier vandaan naar Vélez Malaga bv. is 75 km. prachtige secundaire stuurweg met goed asfalt, verschillende passen en vrijwel geen verkeer. Die paar autos en ene vrachtwagen kom je uiteraard midden in een blinde bocht die ze afsnijden tegen.
Verder zit je met een stuurfoutje zomaar tegen een rots of vlieg je tientallen meters vrije val een ravijn in. De mooie munt hier heeft een keerzijde. Dat is niet erg mits je capabel genoeg bent. Dáár wringt de schoen. Er zijn hier veel witteboorden-motorrijders die in het weekeinde met een stel vrienden op een supersnelle fiets stappen en dan zelf eigenlijk al overvraagd ook nog opa in zijn brommerauto met muilezel-referentievermogen tegenkomen.

Ok, ik ga douchen. Heb mijn race-merrie al soort van schoongemaakt. De snelheidsrace schijnt afgelast te zijn maar ik werd gevraagd toch te komen want de carreras-de-cinta gaan wel door.
 
Gelogd
Huertecilla
Gast
« Antwoord #86 Gepost op: Juni 07, 2008, 21:25:12 »

Gewonnen    Stelt niet veel voor, maar is toch leuk en de gewonnen set traditionale zadeltassen van prima kwaliteit absoluut de moeite!
Erg jammer dat de snelheidsrace inderdaad afgelast was. De reden was te zielig voor woorden, dus .....

Één grote reclame voor minder pk´s verder  Tongue een man of zestig te paard, pakweg 20 hengsten, veel ruiters in ´kennelijke staat´, ondergrond spaans ´beton´ met keien, uiteraard iedereen in een overhemdje en núl gevallen voor de ehbo  Wink

Hoor net dat het bij jullie schitterend weer is; geweldig voor de jubileumdag morgen. Veel plezier.

peter
Gelogd
jandetimmerman
Tuono 1000 special
ARA Addict
*****
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 2.866

Waar blijft de zon en 20 graden???

Vatican City State
« Antwoord #87 Gepost op: Juni 08, 2008, 19:20:17 »

On topic graag
Gelogd

Ik wil beter weer !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Huertecilla
Gast
« Antwoord #88 Gepost op: Juni 08, 2008, 23:04:50 »

On topic graag

tsk, sjaggie van het feest terug  Huh

Citaat
Één grote reclame voor minder pk´s verder   Tongue

 Kiss

Het topic is de europese studie naar een europees probleem. De kern van het probleem is de menselijke factor. Één, voor de hand liggende, oplossing is die mens te helpen zichzelf en anderen minder te overvragen.
Dat dit voor een specifiek individu of een specifieke regio wellicht niet ideaal is, is een afgeleide van generiek regelgeving. Níet regelen is echter geen optie omdat er op europese schaal een probleem ís en niet generiek regelen politiek is geen optie omdat europa eenheid nastreeft. 

De voor NL-ers onvoorstelbare capriolen die hier op feesten te paard uitgehaald worden zijn er een ZEER goed en treffend voorbeeld van dat dichter bij het menselijke perceptievermogen de gevolgen van ongelukken veel minder ernstig zijn 

peter

Gelogd
aprilia.racing
Gast
« Antwoord #89 Gepost op: Augustus 20, 2008, 13:35:04 »

indrukwekkende tekst van P968.  maar bij deze topic was 't wel leuk te lezen dat er nog liefhebbers van Fantic zijn.  Altijd 'n zwak had voor dat merk.  Prachtige chopper maakten ze in de jaren '70.  Helaas, toen moest 'k nog aan de hand van m'n vader naar 't winkelraam kijken ... Wist je dat Fantic herstart is.  Begin dit jaar hebben ze 'n prachtige Cabbalero 125cc gelanceerd ... om van te smullen 
Gelogd
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Onderwerp Gestart door Reacties Gelezen Laatste bericht
25 mei assen « 1 2 3 » breed 38 25419 Laatste bericht Mei 31, 2009, 21:32:24
door robz
'Performance luchtfilters' vs. originele Danduy 3 10034 Laatste bericht September 08, 2010, 00:00:46
door Kefke
Motorrijdersgroet « 1 2 3 4 5 » jackske 66 43839 Laatste bericht Februari 27, 2015, 18:45:40
door Azesje
ZAC Assen 9 september « 1 2 3 4 5 » robz 61 33649 Laatste bericht September 13, 2009, 16:26:51
door FastJ
Verslag ZAC Zolder 1 september 2009 « 1 2 » emille 15 10835 Laatste bericht September 04, 2009, 16:32:56
door Timfiz

Dit forum is besloten en alleen nog maar beschikbaar als archief voor bestaande leden.
Klik hier voor het actuele forum

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.12 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
TinyPortal v0.9.8 © - ARA design by BoneBoxx Webhosting & Webdesign
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!